-لاورنس هالپرین نظریه پرداز دهه 1970  می باشد که دغدغه اصلی او تنظیم موزون انواع حرکت ها در شهر است. او پویایی و تکاپوی زندگی شهری را وابسته به ساختار حرکتی آن معرفی می نماید و در این میان، تنها حرکت را به شکل انسانی (سواره یا پیاده) منحصر ندانسته و حتی جابجایی پرندگان و حیوانات و تغییر فصول را نیز موثر می داند. هالپرین معتقد به ضرورت حذف خودرو و جایگزینی و گسترش سامانه حمل و نقل همگانی تندرو و راحت بوده و بر استفاده از ترازهای ارتفاعی مختلف جهت متمایز کردن سرعت های متفاوت (همانند ایده تقاطع ناهمسطح اوژن انارد)، کیفیت بی بدیل حرکت پیاده و تاثیر کفسازی بر آن تاکید می نماید. او همچنین با اشاره به بعد سوم شهر، از تغییر ارتفاع در سطح بعنوان عامل کیفیت بخشی به تجربه پیاده روی نام میبرد. وی در بررسی سلسله مراتب فضاهای باز شهری ابتدا به خیابان، سپس میدان های کوچک در مقیاس محله و پارکهای محلی و درنهایت فضای باز روی بام اشاره میکند.

 

United Nations Plaza, Civic Center, San Francisco


-آوازه لاورنس هالپرین در آمریکا بخاطر طراحی پارکهای شهری منحصر بفرد از جمله حوضچه‌های آبی پارک سیتل فری وی در سال ۱۹۷۶ است. وی دانش آموخته دانشگاه هاروارد و ازجمله معماران معروف قرن بیستم بوده و متولد 1916 در نیویورک می باشد.  وی از  دریافت کنندگان جایزه ‘یک عمر دستاورد’ از موزه ی هنر مدرن سان فرانسیسکو است.

Freeway Park, Seattle


-در معماری یونان باستان تأثیر محسوس طبیعت بر ساختمان همواره مهم بوده، تبدیل عناصر طبیعی به خدایان و تجسم معمارانه و انسانی آنها گرفته تا طراحی معابد بزرگ نظیر معبد دلفی بر مبنای قواعد طبیعت و توپوگرافی، نشان این ارتباط معماری و طبیعت از روزگار باستان تا امروز است. آثار معمارانی چون لاورنس هالپرین مثال های روشنی از کار آنانی است که از مستندات زنده ی طبیعی بسیار آموخته اند و سبک شان متکی بر توجه به طبیعی بودن و ارزش های پدیده ای است که به خود امر واقع تقرب می جوید. طبیعت و زندگی روزمره آموزگار این هنرمند و سرچشمه ی الهام آن است و از سبک انتزاعی دوری می گزیند.

Ira Keller Fountain, Portland, Oregon


-لاورنس هالپرین در بیان مفهوم شهر مطرح می کند هدف غایی یک شهر ایجاد محیطی خلاق برای مردمی است که در آن زندگی می کنند. شهر به عنوان عرصه تکاپو و فعالیت های انسانی چون موجودی زنده در تعامل با خود و اجتماع انسان هاست. سیمای شهر، موضع درک مشترک شهروندان از هویت شهر است و بخش مهمی از خاطره جمعی ساکنان شهر را به خود اختصاص می دهد. به بیان دیگر فضاهای شهری، عضوی از جامعه شهری است که همراه با اهالی آن در همه تجربه ها و حوادث خاطره ساز که تاریخ و ذهنیت افراد جامعه را نقش می دهد حاضر بوده است.

Lovejoy Fountain Park, Portland, Oregon


-بین سال های 1964 تا 1972، لاورنس هالپرین با همکاری ریس دانشکده معماری دانشگاه ییل؛ چارلز مور به همراه ژزف اشریک و شرکایِ کـُـست وِستِ مور در شرکت مور لیندن ترنــبال ویتاکر مجموعه خانه هایی condominiums  با بدنه هایی تماما از چوب رنگ امیزی نشده و بام های تک شیبی را با رعایت چنان هم بندیی نسبت به بافت اطراف طراحی و اجرا کردند که گویی ساختمان ها جزیی ابدی از چشم انداز کرانه های حاشیه ایی سی رنــــچِ کالیفرنیا می باشند، طراحی بی نهایت مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت. این بناها که در عین مدرن بودن سنتی هم بودند بار دیگر سقف های شیب دار را مد کردند، ناگهان معماران فهمیدند دیگر ملزم به استفاده از سقف های مسطح مدرنیستی که استفاده از ان ها صرفا برای مناطق حاره ایی مناسب بود نیستند. این خانه های مجتمعیِ clustered houses با راندمانِ انرژیِ بالاتر همچنین بخشی از جنبش "بازگشت به طبیعت" را تشکیل می دادند؛ خانه هایی که به جای تلاش برای غلبه بر زمین های بکر و تپه ماهوری حاشیه اقیانوسی سعی شان ترکیب شدن با این اقلیم بود.


IraKeller Hero 2008 CharlesBirnbaum

-بیشتر هنرمندان خلاق‚ برای سکونت درجست جوی محیط های طبیعی منحصر به فرد هستند . لاورنس هالپرین و بسیاری از معماران دیگر از طبیعت بسیار آموخته اند و آموزه های آن را از طریق آثار و نوشته هایش نشان داده است. اسکیس از طبیعت و شکل های طبیعی روش مورد علا قه وی برای مطالعه بوده است . نکته دیگر زندگی بسیار نزدیک با طبیعت برای مدت طولانی است که برای وی بسیار مهم بوده است. از جمله آثار مکتوب هالپرین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • A Life Spent Changing Places (2011) ISBN 978-0-8122-4263-8
  • The Sea Ranch: Diary of an Idea (2003) ISBN 1-888931-23-X
  • The FDR Memorial: Designed by Lawrence Halprin (1998) ISBN 1-888931-11-6
  • The Franklin Delano Roosevelt Memorial (1997) ISBN 0-8118-1706-7
  • "Design as a Value System", Places: Vol. 6: No. 1 (1989)
  • Lawrence Halprin: Changing Places (1986) ISBN 0-918471-06-0
  • Ecology of Form (audio book) (1982) ISBN 1-85035-074-4
  • Sketchbooks of Lawrence Halprin (1981) ISBN 4-89331-701-6
  • Lawrence Halprin (Process Architecture) (1978)
  • Taking Part: A Workshop Approach to Collective Creativity (with Jim Burns) (1974) ISBN 0-262-58028-4
  • Lawrence Halprin: Notebooks 1959–1971 (1972) ISBN 0-262-08051-6
  • The RSVP cycles; creative processes in the human environment. (1970, c1969) ISBN 0-8076-0557-3
  • Freeways (1966)
  • “Motation.” Progressive Architecture Vol. 46 (July 1965): ppg. 126-133
  • Cities (1963)

منابع:

  • آنتونیا دس، آنتونیسی،  بوطیقای معماری (آفرینش در معماری )،  ترجمه احمدآی،  انتشارات سروش۱۳۸۶
  • دانشنامه آزاد ویکی پدیا، لاورنس هالپرین، خوانده شده در آبان 1393
  • کاشانی جو، خشایار، بازشناخت رویکردهای نظری به فضاهای عمومی شهری، نشریه هویت شهر، سال چهارم  شماره 6 بهار و تابستان  89
  • معماری پس از 1940 ـ پست مدرنیسم؛ فهمی ناهمگون از وضعیت های ضدگون، خوانده شده در وبسایت معماری اتوود، آبان 1393
  • میراحسان. احمد، استناد در معماری،‌ از عهد باستان تا دوران پست مدرن (بخش دوم)، سایت سینمای مستند، 23 مرداد 1389
  • Halprin, Lawrence (1972), “Cities”, The MIT Press, Massachusetts

برچسب‌ها: note

تاريخ : پنجشنبه یکم آبان ۱۳۹۳ | ۱۰:۳۰ ق.ظ | نويسنده : الهام لشکری |